Tervetuloa Metsämielelle!

Metsämieli – Kehon ja mielen kuntosali

Metsämieli-menetelmä on 2000-luvulla hyvinvointivalmentaja ja käyttäytymistieteilijä Sirpa Arvosen kehittämä menetelmä, joka perustuu tutkittuun tietoon luonnon hyvinvointi- ja terveysvaikutuksista. Tutkimusten mukaan jo 10 minuutin luonto-oleilu laskee sykettä, hengitystiheyttä, verenpainetta ja vähentää stressihormoneita. Luonto tuottaa rauhoittumisen ja rentoutumisen kokemuksen.

Metsä on usealle meistä luontainen liikuntapaikka kaikkina eri vuodenaikoina. Metsämieli-menetelmässä yhdistetään luonnon, liikkumisen ja mielentaitoharjoitusten hyödyt kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevaksi ohjelmaksi.  Omien vahvuuksien, ajatusten, tunteiden ja voimavarojen tunnistaminen tuo liikkumiseen syvyyttä, merkitystä ja mielenkiintoa. Mielentaitojen harjoitukset auttavat rentoutumaan, rauhoittumaan ja virkistäytymään luonnossa liikkuessa.

Suomen Latu Metsämielen siemenharjoitukset auttavat pysähtymään, aistimaan, olemaan läsnä ja tunnistamaan luonnon hyvinvointivaikutukset. Harjoitukset sopivat pihalla, puistossa, ulkoilureiteillä tai metsäpoluilla tehtäväksi. Metsämielelle voi lähteä yksin, kaksin tai perheen, ystävien ja yhdistysporukan kanssa.

Imatran Lapinkävijöillä retkiä vetää Suomen Ladun Metsämieli-vertaisvetäjä koulutuksen käynyt ohjaaja. Retkistä ilmoitetaan Imatran Lapinkävijöiden fb-ryhmässä ja näiden kotisivujen Retkeily-kalenterissa. Metsämieliharjoituksia voidaan ottaa maistiaisina  mukaan myös muille retkille. Metsämieli-retket ovat kaikille avoimia ja maksuttomia, eivätkä vaadi Imatran Lapinkävijöiden jäsenyyttä. Metsämieli-retket sopivat kaikille kuntoon katsomatta.